تحفيزيقصص نجاحمقالاتمقالات الاعضاءهشام أحمد

سمعت عن تطبيق اطلب ؟

أيمن راشد | Ayman Rashed

بدأت الفكرة مع أيمن وهو مسافر لأهله من القاهرة لإسكندرية بعد ما كان بيفكر في فكرة مشروع تجاري وبعدها بدأ هو شريكه في تنفيذ فكرة لتطبيق لطلب الوجبات السريعة من المطاعم الشهيرة وتوصيلها للمنازل .

والد أيمن استشهد في حرب الاستنزاف وده اللي خلاه يعتمد علي نفسه بدري وكان متفوق جدا طول فترة دراسته ومن الأوائل دايما. دخل أيمن كلية الهندسة جامعة عين شمس واتخصص في قسم الهندسة المدنية بس ماقدرش يكون من أوائل الدفعة ويتعين معيد ، وعشان كده بدأ يكمل دراسات عليا ودي الفترة اللي احتك فيها بالكمبيوتر اللي كان تقليدى جدا وقتها وامكانياته محدودة .

أيمن التحق ببرنامج تدريب المهندسين علي البرمجة اللي طرحته الحكومة وقتها واتفاق جدا لدرجة انه بعد ما خلص التدريب كان بيتكلم غيره في مراكز التدريب ، وقدر كمان إنه يحصل علي شهادة ال MBA .

أيمن كان في بداية عمله البرمجي بيستخدم تطبيق ToolGen ومن خلاله قدر إنه يحصل علي فرصة عمل في شركة بالسعودية ، واكتساب هناك خبرة كبيرة خاصة مع الاحتكاك بشركات دولية، ورجع أيمن مصر بعد سنة ونصف.

فكر أيمن في فكرة مشروع خاص لأنه شايف ان العمل لدي الغير زمنه ولى ، وبالفعل جاءت فكرة ” اطلب.كوم ” وبدأ يعرضها علي أصحابه ، ولكن الاستجابة كانت ضعيفة إلا أحد أصدقائه واللي أصبح شريكه وبدأوا ينفذوا الفكرة وكان ثالثهم ” أحمد قطب ” كان حديث التخرج وقتها تتحمس جدا للفكرة .

وبدأ التطبيق العمل بفكرة تحصيل نسبة 5% من كل طلب يتم عن طريق التطبيق ولكن بعد 7 شهور باعوا التطبيق لشركة Rocket internet وبدأ كل منهم بأسس مشروعه الخاص بيه .

أسس أيمن موقع ” كورسات.كوم ” ولكن لم يحقق الاستجابة المطلوبة وبعدها أسس موقع ” صورتك.كوم”

حاليا المهندس ” أيمن راشد”صاحب شركة IT-Blocks لخدمات البرامج المهنية وحلول الويب.

كتب بواسطة | هشام أحمد

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق
إغلاق