متنوعمحمد عبد اللطيفمقالاتمقالات الاعضاء

الذات المزيفة !!

طبيب الأطفال الإنكليزي دونالد وينيكوت تكلم عن مفهوم الذات الحقيقية والذات المزيفة !!!!
بيقول كلام بصراحة خطير , خلاني عايز أرجع طفل تاني وأطلب من أهلي يربوني من جديد علي مزاجي .
بيقول يا سيدي إن الطفل يولد بذات حقيقية (True self ) زاخرة بالطاقات والإمكانيات الإبداعية الخاصة !!!!!!
طيب بتكمل معانا الذات ديه ولا زومبي كده ومش موجودة ؟ بيقول الذات الحقيقية تظهر وتزدهر إذا تلقي الإنسان حباً وقبولاً غير مشروطين من خلال احتضان جيد وكاف من الوالدين (Good enough parenting) !!!!!
طب ولو محصلش الاحتواء يا عم دونالد ؟ بيقولك الإنسان بيكون الذات الدفاعية أو الذات المزيفة (False self ). والذات المزيفة ديه هي خلاصة الأشخاص واضطرابات الشخصية اللي بنشوفها في المجتمع …. وفي الزواج ومجالات العمل . هو ده اللي بيضرب زوجته لغاية ما تروح المستشفي وهو ده اللي مدمن مواقع إباحية وهو ده مدمن المخدرات و حدث ولا حرج .
الذات المزيفة هي مجموعة من ميكانيكيات الدفاع النفسية غير الناضجة وغير الواعية مثل الإنكار والكبت والتبرير والإسقاط بالإضافة إلي مجموعة من السلوكيات الدفاعية مثل الهوس بالشهرة أو المال أو العلاقات العاطفية المتعددة التي يظن الإنسان أنها تساعده علي التعايش مع بيئة فقيرة بالمحبة والقبول .
وصدق رسول الله صلي الله عليه وسلم الذي علمنا أن ( ما من مولود إلا يولد على الفطرة) الأصل فينا الخير, والأصل فينا النقاء والفطرة السليمة .
تساؤلات لازم كل واحد بصدق يجاوب عليها . هل أنا ذاتي مزيفة ولا ذاتي حقيقية؟
هل أنا لسه علي الفطرة ولا محتاج ترتيب بعد تربية غلط وحياة ملوثة بالأخطاء ؟
طيب هل فيه أمل لو حد عنده الذات المزيفة ديه إنه يتغير ؟ أه طبعا وأنا شفت ده بنفسي وأعرف ناس شغالين تطوير علي أنفسهم ومحققين نتائج كويسة . ورحلة تزكية النفس هي رحلة العمر وهي التي تجعل الإنسان يعيش في سكينة وسلام نفسي . محتاجين نهتم جدا أوي خالص بتربية أولادنا وكذلك نهتم بتربية أنفسنا والله لا يضيع أجر المجتهدين . ساعدني في تحضير المقال كتاب قوة الغضب لدكتور أوسم وصفي وأنصح بقرأة أيضا كتاب مهارات الحياة لنفس الكاتب.

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

شاهد أيضاً
إغلاق
زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق
إغلاق