أهم ١٠ أسباب تخليك تسيب وظفتك

أهم ١٠ أسباب تخليك تسيب وظفتك

 العنصر البشري هو أعظم أصول الشركات،دي الحقيقه اللي للأسف اغلب الشركات وأصحاب العمل غافلين عنها.
– هقدم هنا اهم ١٠ أسباب تخلي الموظفين الشاطرين يسيبوا وظائفهم.
1- المدير السيئيقال إن (الناس مش بيسيبوا وظائفهم ، لكن بيسيبوا مديرينهم )ودا اللي أكدته دراسه علي أكتر من ٧٠٠٠موظف ان أكتر من ٥٠٪ من الموظفين بيسيبوا الوظيفه بسبب كده.
2-أعباء وضغوط العملعارف اللي بيتقال عليهم (حمار شغل) ؟ او اللي بيكون شاطر اوي وبينجز ؟بيتحمل عليهم بزياده، بيشيلوا شغلهم وشغل غيرهم.. الناس دي لو مش هتلاقي مقابل لكده سواء ترقيات أو علاوات هيفكروا بأسرع وقت يسيبوا وظيفتهم.
3- عدم التقدير والاعتراف بيهم82% من العاملين بيكون عدم تقديرهم سبب كاف انهم يسيبوا وظيفتهم.
4- عدم الوفاء بالالتزاماتكتير من المديرين بتوعد الموظفين لو عملت انجاز او لو حققت التارجت انها هتعمله كذا وكذا .. لو إلتزم بوعده هيكبر في نظر مرؤسيه ويكون محل ثقه ، بس لو العكس دا السبب الرابع اللي يخلي الموظفين يسيبوا الوظيفه.
5- العلاقات مع الزملاءبجانب العلاقه مع المدير ، فالموظف بيتعامل مع زملاء تاني سواء في نفس فريقه أو لا. فالناس ممكن تكره شغلها لو كانت بتتعامل مع ناس حقوده وبيئه شغل كلها عصافير

6- ( عفريت البصمه) مفيش مرونة في مواعيد العمل36% من العاملين مش بيحبوا بيئة العمل اللي مفيهاش مرونه في مواعيد العمل وبيجبروهم بمواعيد البصمه في الحضور والانصراف ولا بيك،ن متاح ليهم انهم يعملوا شغلهم من البيت.
7-نقص فرص التقدم الوظيفيآي موظف بيحتاج يحس انه بيتقدم ويكون شايف نفسه قدام في مكان أفضل وأحسن ، ٤٥٪ من الموظفين سجلوا انهم كانوا غير راضيين عن شركاتهم بسبب ان مفيش فرص للتقدم.
٨- الإداره المتسلطه **كتير من المديرين الحاليين اترقوا (زمان) بسبب سعيهم إلي الكمال والروتين القديم، وبسبب فكرهم ده بيحاولوا يخلوا التيم اللي معاهم يمشوا علي نفس تفكيرهم ويرفضوا اي ابداع ليهم وبيتدخلوا في كل التفاصيل، أفضل الموظفين بيكونوا راضيين لما يحسوا بالحريه في اتخاذهم لأي قرار
٩- أهداف غامضه آو مفيش اتجاه واضحلما يكون مفيش اي استراتيجيه محدده ولا سياسه متفق عليها ، والموظف يلاقي نفسه بيعمل اي حاجه لمجرد انها مطلوبه منه بشكل عاجل ولا عارف هو ليه بيعملها وايه هدفها … دا كاف عند كتير من الموظفين انهم يكرهوا وظيفتهم.
١٠- ثقافه الشركه بشكل عاملانها بتفرق في نفسيه اي موظف، لما يكون من ثقافه الشركه الشفافيه في التواصل، الاهتمام بأخلاقيات العملدي أهم ١٠ أسباب تخليك تكون مش راضي عن وظفتك.

لو انت بتواجه واحده منهم قولي بتفكر في ايه

وليد ربيع