كورس ووردبريس كامل

كورس ووردبريس كامل وأهميته.

كورس ووردبريس كامل لما تبقى عايز تفتح موقع خاص بيك على جوجل، في شوية تفاصيل بتعملها زي إنك تشتري استضافة مدفوعة
وتشتري الدومين اللي هو بيكون اسمك المميز يعني مثلًا: www.yourname.com، دي بتتباع،
أو بمعنى أصح بتتأجر بالسنة، وفي مواقع شغلتها إنها تخفض ليك تمنها بحيث تشتري منها الدومين مش من غيرها.

إيه هو بقى كورس ووردبريس كامل؟ لما تعمل الموقع هتحتاج ديفيليبور، مبرمج، يمسك ليك الموقع ويسستمه من الصفر، يعني يبني ليك القواعد بتاعت البيت والعمدان وكل حاجة.
وتجيب واحد كمان يشطب ليك الموقع من الشكل وكل حاجة تانية، اللي هو بيشطب ليك المحل بعد ما إنت بنيت البيت.


إقرأ أيضاً : ماهي أهم لغات البرمجة

ووردبريس ده بيقولك اتطمن، هو عامل زي مول كبير أوي، مجهز ليك المحلات كلها، ومجهز ليك التشطيبات اللي نفسك فيها، وإنت بتدخل تأجر منه المكان وتدفع مبالغ كل سنة ويوفر عليك الألوفات علشان تعمل موقع من الصفر وتبني البناء كله.

بيفيدك في المدونات blogs، ممكن تعمل موقع خاص بيك لو إنت blogger، وتكتب وتدخل أرباح أدسينس للموقع وتعيش بقى.
بس قبل أي حاجة من ده لازم تتعلم إزاي تتعامل مع الوردبريس.

علشان كده جيبنالك كورس دورة كاملة لتعلم الووردبريس من الصفر، باللغة العربية، وهو أصلًا ب50 دولار وعليه خصم حاليًا مجانًا لفترة محدودة.

يتم تعريف الشهادة المعتمدة بعد دراسة دورة WordPress (WordPress) بأنها نظام يدير المواقع بشكل عام وخاصة المدونات، حيث تم بناؤه حسب اللغة (PHP) والقواعد (MSQL) وهذا النظام مفتوح المصدر،
والذي تم تطويره من قبل بعض المطورين المتطوعين، وكان الإصدار الأول من ( وورد) لديه الرقم التالي (0.70). صدر هذا الإصدار في 5/27/2003 من قبل مات مولينغ. أحدث إصدار منه هو الرقم (4.1) حيث يتم توزيع هذا النظام بموجب ترخيص يسمى (رخصة جنو العمومية)، وهو اختصار للإصدار 2 (GBL).


ميزات وميزات WordPress يحتوي هذا النظام على نظام قالب:


أي يمكنك تغيير أي تصميم بسلاسة وسهولة، ومن الإصدار (3.4) دعم لتحرير القالب والمعاينة بطريقة حية.
يتميز هذا النظام بإدارة النظام المتكامل: تتوفر لوحة التحكم بطريقة متكاملة للنظام. يشعر هذا النظام بالقلق إزاء قدرته على إنشاء روابط ودية من خلال محركات البحث. لديها دعم الإضافات (الإضافات)، والتي تعد واحدة من أهم الميزات والميزات وورد، مع ما يقرب من 30 ألف الإضافات. قدرة هذا النظام على تكوين وعمل تسميات متداخلة (شجرة).

ميزات التعليقات والتنبيهات:

تنبيهات إذا كان موضوع مرتبط بموقع آخر.
نظام وورد لديه القدرة على إنشاء صفحات ثابتة. قدرتك على المشاركة في الكتابة مع مجموعة من الناس. نظام WordPress قادر على إنشاء قائمة بالزوار الذين كتبوا وعلقوا على المدونة.
القدرة على منع IP معين من الكتابة والتعليق على بلوق. قدرة هذا النظام على دعم العلامات. يساعد هذا النظام على إنشاء تطبيقات خاصة سواء في الأنظمة السياحية أو في الأجهزة اللوحية. يتميز نظام WordPress بإدخال شبكة مدونة (خدمة multiblog)، والتي تسمى Multiuser (WordPress MU).
قدرة وورد لإنشاء أكثر من بلوق واحد على موقع واحد وفي نفس قاعدة البيانات في مجلد فرعي. WordPress هو نظام مجاني، ولكنك قد تحتاج إلى مضيف ومجال، حيث أنه من السهل تعلمه وتثبيته، بالإضافة إلى قدرته على تغيير الشكل بسهولة عن طريق تغيير الموضوع.

فادخل سجل فيه ومتضيعش وقت: التسجيل من هنا