أهم 7 أدوات لازم تبقي معاك وأنت بتكتب كونتنت .

7 أدوات لازم تبقى معاك وأنت بتكتب كونتنت

1- فيدليFeedly :
دي أداه مهمة بتساعدك على قراءة المقالات والمواضيع من خلالها، وتقدر تحفظ المواضيع في List تقراها بعد كده، وتقدر تغير ألوان الأبلكيشن والمواضيع عشان سهولة القراءة، وكمان تقدر تحفظ المواضيع في فولدرات وتصنيفات عشان ترجعلها بسهولة.

اللينك من هنا .

2- هوت سوت Hotsuite :
أبلكيشن سهل بيخليك تدير كل حسابات السوشيال ميديا من مكان واحد، وكمان بيحللك إحصائيات الصفحات دي، وتقدر تشوف من خلال الأبلكيشن كل الرسايل والردود وتجدول الرسايل اللي عايز ترد عليها.

اللينك من هنا .

3- تريللو Trello :
ده من أهم الأبلكيشنز اللي بتساعدك تتواصل مع التيم بتاعك بسهولة وتنظموا الشغل سوا؛ لأنه بيخليك تقسّم التاسكات لمراحل عشان تسهّل عليك الشغل.

اللينك من هنا .

4- سيم راش Sem Rush :
من أهم الأدوات اللي هتساعدك تعرف الكلمات والkeywords اللي محتاجها في المقالات عشان توصل لأفضل نتايج بالمقالة اللي هتكتبها.

اللينك من هنا .

5- إيفر نوت Evernote :
من أهم الميمو اللي هتستخدمها في حفظ المعلومات لأنها بتساعدك توصل للملاحظات اللي هتكتبها مهما كانت فين؛ لأنك بتربطها أونلاين بالأكونت بتاعك وتقدر توصلها من لاب أو موبايل أو أي جهاز وكمان تقدر تحولها لword, excel, ppt وهكذا.

اللينك من هنا .

6- باز سومو Buzz Sumo :
بتساعدك تعرف المحتوى الشائع أو الأكثر تفاعل في مجال معين من خلال البحث بكلمات مفتاحية في مجالك، وهيظهرلك أكتر محتوى شائع في المجال ده.

اللينك من هنا .

7- جرامرلي Grammarly :
دي لتصحيح الجرامر في المحتوى الإنجلش وبيقولك إذا كانت لغتك ضعيفة أو لو في كلمة المفروض تتبدل بكلمة أقوى.

اللينك من هنا.

في أدوات أكتر هتساعدك تشتغل بشكل بروفشنال وهتسهل عليك كتير .. تابعنا عشان تعرفها

كتبه | ألاء قطب